2018. március 29., csütörtök

8 nap...több ezer fénykép...sok élmény...Cyprus...(9)

Ebéd után következett a nap fénypontja Kourion. Először nézzünk meg egy térképet.

Mit ír a Wikipédia?
Kourion ( görög : Κούριον ) vagy latin : Curium , Ciprus délnyugati partján fontos ókori városi állam volt. A Kourion akropolisz, amely 1,3 km-re délnyugatra fekszik Episkopi településétől és 13 km-re nyugatra Limassol-tól , az Episkopi-öböl mentén közel száz méter magasságban fekvő mészkőpróba tetején helyezkedik el. A Kourion régészeti terület az Akrotiri és Dhekelia brit tengerentúli területein fekszik, és a Ciprusi Régészeti Osztály kezeli.
A Kourion az UNESCO Világörökség részét képezi. 
Amikor belépünk a területre először a színház jön velünk szembe. A Wikipédia így ír:

A Kourion színházát 1935 és 1950 között a Pennsylvania Egyetem Múzeumi Expedíciója feltárta. A színházat eredetileg kisebb méretben építették az II. Század második felében az erdõ északi lejtõjén az Amathus kapuról. Ez a megoldás tehát a domb lejtését alkalmazta, hogy részlegesen támogassa az ülőhelyek súlyát a barlangban. Ez az építészeti elrendezés a hellenisztikus színházakra jellemző a keleti mediterrán térségben, körkörös zenekarral és egy 180 fokos sávval .

A színházat a késő-I. században javították, valószínűleg a 15. században bekövetkezett földrengés után. A színházi jelenet épületét 64/65 CE-ben látszólag rekonstruálta Quintus Iulius Cordus, a proconsul, és valószínűleg ebben a pillanatban a cavea végeit eltávolították, 180 fokos római tervre redukálva. A zenekart ugyanúgy rövidítették félkör alakra. A színház a Trajan alatt kiterjedt felújítást és bővítést kapott, kb. 98-111 CE, amely a színt a jelenlegi méretéhez és ülőhelyi elrendezéséhez vezette. A jelenet építését ( scenae frons ), amelyet most csak az alapjaiban tartottak fenn, újjáépítették, és a cavea magasságához vezetett. Ez a szerkezet eredetileg elhomályosította a mediterrán térség déli irányultságát.
A 214 és 217 között a színházat módosították, hogy fogadják a gladiátoros játékokat és a vénásokat, de a 250-es év után helyreállították eredeti formájában. A színházat a későbbi IV. Században hagyta el, valószínűleg az egymást követő szeizmikus események eredménye, a 365/70-es földrengés talán abbahagyását eredményezte. [19] A római fázisok kibővített barlangja akár 3500 nézőt is képes fogadni. A színház jelenlegi maradványait nagymértékben helyreállították.  A színház az ókori görög dráma nemzetközi fesztiváljának egyik helyszíne. 











 



 





Ami ezek után jött, az maga volt a csoda. Különböző un. "házak" következtek, amelyekben csodálatos mozaikok láthatók. 
A Wikipédia így ír erről:
Az úgynevezett Gladiátorok Háza az Achilles-háztól délre fekszik. A szerkezet a késő 3. században nyúlik vissza, és elit-lakóhelyként értelmezhető, vagy talán valószínűleg nyilvános pihenőhelyként . A későbbi értelmezést az a sok helyiség hiánya is alátámasztja, amelyek megfelelnek az élettereknek, és hogy a szerkezet keletről a mellékelt fürdőkomplexumon keresztül érkezett. A szerkezet fő szárnya egy központi perisztilláris udvar köré szerveződik. Az átrium északi és keleti portikája két, a harcoló gladiátorokat ábrázoló panel, az egyetlen ilyen ciprusi mozaik. A struktúra nagymértékben megrongálódott a késő 4. század földrengésében, de a keleti szobákat a 7. század közepéig használják.

 Sajnos a fényviszonyok nem voltak a legjobbak. 😞😞😞😞😞
A következő ház:
Az Achilles-ház az akropolisz északnyugati kiterjedésében helyezkedik el, egy nyereg déli végén, amely összeköti az akropolin-hegyet az északi és a nyugati hegyekre. Az ókorban, a falakon kívül, a Paphos-kapu javasolt helyén helyezkedett el. A korai IV. Században épült, apátriónak, vagy a császári és tartományi méltóságok nyilvános fogadótermének. Pontos funkciója ismeretlen marad.
A szerkezet egy központi perisztilti udvar körül helyezkedik el, északkeleti portikája pedig az északkeleti poroszlón maradt megmaradt mozaikburkolatokat. Ezek közül a mozaikok közül a legfontosabbak az Odysseus Achilles- azonosságának feltárása Skyrood Lycomedes-i udvarában, amikor anyja, Thetis , elrejtette őt a nők között, nehogy háború legyen a trójaiak ellen. Egy másik szoba egy részleges mozaikot tartalmaz, amely a Thetis fürdőzést ábrázolja Achilles-t először. Egy másik szobában egy töredékes mozaik ábrázolja a Ganymede erőszakát. A szerkezet elpusztult a késő negyedik század földrengéséből, valószínűleg a 365/370-es földrengésből.


 Még egy házat szeretnénk bemutatni. a fürdők háza, részlet a Wikipédiából:

A színház feletti déli sziklákon levő Eustolios ház és fürdők a negyedik század végén épültek fel a 4. század közepén elpusztult szerkezet maradványai felett. Az ötödik század elején, a ház befejezése után egy fürdőkomplexum épült a ház északi oldalán. Az északi oldalon lévő háztartási és fürdői melléklet több mint harminc szobát tartalmaz. A komplexum nyugatról lépett be, a látogató téglalap alakú előtérbe lépett. A előcsarnokban túlmutató előcsarnokban egy üdvözlő felirat olvasható: "Menj be a ház jó szerencséjére." Az előszobából és az előcsarnokból északra és délre kerültek helyiségek, köztük egy perisztilista udvar déli részén, keleti kiterjedésében. A déli perisztilét egy központi medence körül rendezték, és a háztartás középpontja, a bonyolult mozaikokkal díszített oszlopai. Egy mozaik felirat a keleti portikában Eustoliosként azonosítja az épületet, aki építette a struktúrát, hogy enyhítse Kourion lakosságának szenvedését, feltehetően a 4. század közepéig tartó, földrengésekre reagálva. A felirat az Eustoliókat keresztényként azonosítja, és megállapítja, hogy "ez a ház Krisztus nagyon tisztelt jelei által". A kísérő ikonográfia a halak és madarak figurális ábrázolását tartalmazza (szürke liba, tengerimalac, sólyom, partridge és fácán).
A fürdőkomplexum egy központi téglalap alakú terem körül helyezkedik el, és tartalmaz egy frigidáriumot egy előteremmel, egy tepidáriummal és egy kaldáriummal . A frigidárium egy figurális mozaikkal burkolva ábrázolja a Ktisis (Creation) személyiségét, aki építészi uralkodót tart. A komplexum a 7. század közepén maradt a pusztításáig. A háztartást valószínűleg magántulajdonú elitként alakították ki, de a korai öt évszázadban nyilvánosan hozzáférhető fürdési lehetőségré alakult át.




Fáradtan, de boldogan.....

 ...még egy naplementés kép, és vége a napnak.....

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése